Józef Hart – Published 01/20

TRANSLATE

Joseph Hart

Rozważania emeryta…

 

Siedzę sobie w fotelu, błogo mi, cieplutko, a tu nagle dzwoni telefon.

Patrzę na ID dzwoniącego (identyfikator  dzwoniącego) i oczom nie wierzę – telefon od Józefa Harta! Mało tego, ID pokazuje, że do mnie dzwoni mój numer telefonu. Co za cholera? Na szczęście jestem już zahartowany w tego rodzaju sztuczkach. Pamiętam, że parę lat temu otrzymałem telefon od jakiejś firmy (już nie pamiętam jakiej), że z moim komputerem jest coś nie tak, i że oni mi mogą pomóc (nagrali się na sekretarkę). Ponieważ mój komputer faktycznie „stawał dęba”, i w pewnym momencie zupełnie przestał działać, postanowiłem do nich zadzwonić. No i zaczęło się. Osobnik powiedział mi, że owszem, „poprawią” mi komputer, na odległość i za darmo, ale muszę mu dać zezwolenie na wejście do mojego komputera. W tym momencie zrozumiałem o co tu właściwie chodzi i ładnie mu podziękowałem; powiedziałem, że spróbuję sam sobie poradzić. No i faktycznie, po paru dobrych godzinach jakoś wyłączyłem moją„maszynkę”, potem ją „oczyściłem”, no i jakoś tam działa. Telefony jednak nie przestały dzwonić – ta firma nie chciała się odczepić. Przestałem reagować na takie telefony, ale i też postanowiłem trochę się dokształcić. Okazuje się, że istnieje już cała armia

„nabieraczy” na łatwowiernych. Kanciarze mają do swojej dyspozycji wyrafinowane sztuczki (takie jak z moim numerem), zautomatyzowane telefony, już nie mówiąc o całym „czarnym” (podziemnym) Internecie, gdzie handlują skradzionymi osobistymi informacjami. I na razie nikt na to nie może nic poradzić… Według fachowców od medialnego bezpieczeństwa tylko w 2018 roku oszuści skradli ponad 10 milionów dolarów posługując się dwoma metodami. W pierwszej, osoba podszywająca się pod Social Security (SSA) lub Internal Revenue Service (IRS) zostawia wiadomość, że jesteśmy winni jakąś kwotę pieniężną, i jeżeli nie oddzwonimy lub natychmiast nie zapłacimy tej kwoty, to będziemy w poważnych kłopotach. Gdybyśmy zadzwonili       spytają nas o „potwierdzenie” tożsamości przez podanie ostatnich czterech cyfr naszego social security. Pierwsze pięć cyfr naszej karty jest dostępnych (za niewielką opłatą) na Internecie, co daje oszustom nasz cały numer identyfikacyjny. Musimy sobie zdawać sprawę, że SSA lub IRS nigdy nie dzwonią do klientów, lecz wysyłają listy z informacjami. Pamiętajmy nie podawać naszych numerów, a najlepiej nie oddzwaniać w ogóle na takie nagrane wiadomości. Druga metoda polega na tym, że osoba dzwoniąca do nas pyta: słyszysz mnie? Kiedy odpowiadamy „tak”, ona nagrywa naszą odpowiedź i wykorzystuje ją do autoryzacji oszukańczych opłat. Nigdy nie mówmy więc „tak” i kończmy rozmowę. Oszuści mają wiele innych sposobów, żeby próbować nas okraść, już nie mówiąc o bombardowaniu nas emailami, w których proszą, grożą, zalecają, oferują. Ale to już materiał na dalsze rozważania. Pamiętajmy więc, że kiedy mamy wątpliwości co do tożsamości dzwoniącego najlepiej sprawdzić wiarygodność informacji dzwoniąc na numery telefonów wymienionych w oficjalnych dokumentach, do których mamy zaufanie.